miercuri, 2 martie 2005

Comunistii evrei si rolul lor in istoria PCR

LAVINIA BETEA
Interlocutorul nostru este Liviu Rotman (nascut in 1947, Bucuresti), absolvent si doctor in istorie (1983) al Universitatii Bucuresti, unde actualmente preda ca profesor-invitat. Totodata este sef de proiect la Universitatea din Tel Aviv si profesor universitar la Scoala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti.

Tema interviului acordat de prof. univ. Liviu Rotman Jurnalului National a fost locul si rolul evreilor in structurile Partidului Comunist Roman. In opinia sa, orientarea evreilor catre stanga politica s-a datorat pericolului prezentat de dreapta antisemita.

Jurnalul National: As vrea sa explicati prezenta evreilor printre fondatorii comunismului romanesc…
Liviu Rotman
: Stiti bine ca n-au fost doar evrei. Au fost maghiari, au fost romani… Dar prezenta evreilor se explica intr-adevar prin aceasta calitate specifica a lor de minoritari marginalizati pe care au incercat sa o depaseasca. In plan romanesc, in plan european, evreii au fost legati de stanga, deoarece dreapta a asigurat, in general, structura antisemita. Percepand ca pericolul vine dinspre dreapta, evreii s-au orientat spre stanga. In Romania au primit emanciparea in 1923. Romania a fost ultima tara din Europa care le-a dat-o. Foarte devreme au inceput insa sa li se reduca aici drepturile. In universitati s-a cerut un anumit „numerus clausus“, s-au dat numeroase legi care le limitau participarea la anumite activitati. Ca o minoritate nemultumita ce era, orientarea spre stanga a fost fireasca.

In Rusia tarista, interdictiile impuse evreilor au fost si mai dure…
In Rusia tarista, evreii aveau o mie de interdictii. Trebuiau sa traiasca – intr-o asa-zisa autonomie – intr-un adevarat ghetou, in fapt, in nordul Ucrainei. Puteau iesi de acolo, dar nu puteau sa se stabileasca in alta parte decat in mod exceptional. Firesc, au devenit legati de miscarile contestatare. Cei mai multi evrei n-au fost insa la bolsevici, ci la social-democrati. In miscarea eserilor, reprimata ulterior foarte dur de bolsevici, au fost numerosi evrei. Si in Romania, in vechea miscare socialista a fost o serie de personalitati proeminente de origine evreiasca: Max Vexler, Leon Ghelerter, Ilie Moscovici.

Origini si motivatii

Categoriile etnice sunt percepute, in general, ca grupuri compacte. In fapt, diferentierile sunt la fel de pronuntate ca in comunitatea majoritara. Evreii care adera la partidul comunist ce particularitati prezinta?
Cei mai multi dintre ei provin din familii foarte religioase. Din familii unde a existat influenta hasidica. Printr-o asemenea orientare religioasa li se transmisese din prima copilarie deprinderea de a asculta fara cracnire de un sef. Comunismul are o structura mentala asemanatoare, in care supunerea fata de „numarul 1“ este decisiva.

Ana Pauker e reprezentativa…
Reprezentativ e, in primul rand, Mihai Roller. Cel care a introdus in Romania jdanovismul si a fost „tarul“ istoriografiei comuniste romanesti…

Fara a fi a avut o pregatire de istoric…
N-a avut nici un fel de specializare oficiala. Era un autodidact. Provine dintr-o familie foarte respectata de rabini invatati. Walter Roman, la fel, provine dintr-o asemenea familie oradeana. Ana Pauker vine dintr-o familie foarte religioasa, dar de oameni simpli, saraci. Aceasta este o categorie. Educata de familie pe principiul „asculta sau crede si nu cerceta“. Principiul acesta pe care se bazeaza disciplina partidului comunist, putem spune ca ei il aveau in sange.

Face parte din primele achizitii culturale ale copilului care sunt, de fapt, cele mai durabile pe parcursul intregii sale vieti…
La comunism au aderat si evrei din extremitatea sociala opusa. Printre activistii comunisti au fost si urmasii unor familii evreiesti asimilate, cu studii inalte. Cazul lui Marcel Pauker, al lui Emil Calmanovici, Matei Socor sau Alexandru Graur. Calmanovici a fost unul dintre marii antreprenori constructori ai Romaniei. Familiile Pauker, Socor, Graur erau proprietari ai concernului de presa Adevarul – Dimineata. Pictorul Maxy… Membrii acestor familii vorbeau perfect romaneste, se simteau romani. In contact cu ideile comuniste au venit in timpul studiilor in strainatate.

Vremea Holocaustului

Este – sa nu uitam – timpul ascensiunii nazismului, al legislatiei antievreiesti…
Timpul lagarelor, al Holocaustului… Evreii au fost deportati in lagare indiferent de orientarea lor politica, pentru simplul fapt ca erau evrei. Putinii supravietuitori au fost eliberati din acest spatiu al mortii de Armata Rosie. Am in minte cazul unui fost coleg, din pacate disparut prea devreme, fost cercetator la institutul din Tel Aviv, unde lucrez. Venea si el din Romania, se numea Moshe Moldavi, un nume care-i arata originea. In anumite dispute ideologice cu el apelam pana si la argumentele lui Lenin – ca doar il studiasem bine aici! Dar el – finul specialist in istoria Italia! – devenea impenetrabil la orice argument defavorabil marxismului. „Liviu – mi-a spus odata – eu n-am citit o pagina din Marx si Engels! Dar ei m-au eliberat!“ El reprezinta acea categorie a evreilor pentru care argumentul afectiv anihileaza rationalul. Oameni care au trait Holocaustul si au pastrat groaza lui in amintire, recunoscatori celor care ii scapase de moarte – Armatei Rosii si marelui ei generalissim. Ramasesera ca si colegul meu Moshe Moldavi: cand ajungeau la analiza comunismului se blocau afectiv…
Despre evreii din structurile PCR in anii puterii comuniste in Romania ati facut o pertinenta analiza in cartea dvs. N-as vrea sa stricam cititorilor nostri placerea lecturarii ei prin schematizarile firesti impuse de pagina unui ziar. Va multumesc!

TEORII DESPRE SPATIUL MINORITAR
In cartea lui Liviu Rotman despre locul evreilor in structurile PCR in anii comunismului abordeaza o tema care in psihosociologie a fost pusa in circulatie de un alt etnic roman, Serge Moscovici. Este teoria minoritatii active. Conform ei, minoritatile, care sunt categorii marginale si indeobste lipsite de putere (nu neaparat etnice cum e cazul evreilor), devin o sursa de conflict. Si, implicit, o sursa de schimbare sociala. Celebru e cazul reprezentat de minoritatea primilor crestini.
Iata ce declara autorul despre lucrarea sa: „Tema generala a cartii mele am circumscris-o unei teorii. Eu i-as zice, ca istoric, teoria spatiului paralel. Spatiul minoritar, in speta cel evreiesc despre care vorbim, se dezvolta in paralel cu un spatiu al puterii autoritare. Autocratismul tarist, dictatura lui Antonescu ori totalitarismul lui Stalin sau Ceausescu. Sa va dau un exemplu. In anii in care s-a instaurat puterea comunista in Romania, asupra comunitatii evreiesti s-au incercat mijloacele obisnuite de subordonare a ei. Oameni fideli puterii, numiti in conducere, informatori, presiunile stiute. Cu toate acestea, peste ordinea de zi a intrunirii reprezentantilor comunitatii evreilor, aprobata de partid, oamenii vorbeau de problemele lor specifice. In sinagoga, cand se transmitea un mesaj politic – ca in toate celelalte institutii religioase din tarile comuniste –, dintr-o data, credinciosii incepeau sa tuseasca.“